Diorang seronok M4BUK-M4BUK, suami saya terlantar kaku tak berdaya…

Segala keper1tan hidup bermula dengan satu kecu4ian dan kesalahan orang lain, yang tiada kaitan langsung dengan kehidupan kami sebelum ini yang penuh bahagia dan keceriaan. Rutin dan suasana hidup secara drastik berubah setelah suami saya terlantar di katil akibat kecede.raan tulang belakang.

Beliau dil4nggar sewaktu pulang dari kerja. Kejadian pada pukul tiga pagi itu merentap seluruh kebahagiaannya, manakala pesalah yang menjadi penyebab tr4gedi itu kini telah pun bebas dari huk0mannya.

Namun itulah harga yang perlu dibayar oleh suami saya untuk menyara hidup kami sekeluarga. Bekerja secara syif dan terpaksa pulang dinihari mendedahkan beliau kepada r1siko sebegini. Laluan yang digunakan suami saya sememangnya terkenal dengan pemandu m4buk yang pulang dari pub di tengah ibu kota.

Sebelum ini sudah beberapa kali beliau bertembung dengan pem4buk yang tersasar ke tengah jalan, namun kecekapannya menunggang motor masih sempat mengelak dirinya dari terlibat kem4langan. Beliau sering bercerita kejadian seumpama kepada saya dan mengomel tentang b4haya arak kepada masyarakat secara keseluruhannya.

Leteran itu hanya habis setakat kami dan rakan-rakan sekerja. Apakan daya, kalau kami berkuasa sudah lama kami haramkan ar4k digunakan secara berleluasa. Bukankah d0sa meminum ar4k itu ada dalam semua ajaran agama?

Orang lain yg mender1ta angk4ra pemandu m4buk…

Justeru saya harap benar kerajaan mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang terlibat dengan kesalahan ini. Kebahagiaan mereka berm4buk-m4bukan tidak seharusnya menjadi sebab kepada pender1taan orang lain.

Apabila tr4gedi akibat pem4buk berlaku kepada kami, ia semakin menambah rasa s4kit hati dan m4rah saya kepada pem4buk. Nasib baik iman di dada masih berbaki, jika tidak sudah pasti saya mengam0k menyer4ng pub-pub yang ada di sekitar bandar ini. Apa nak jadi, jadilah…

Mereka bersuka ria, saya yang menanggung sek.sa sepanjang hidup. Der1tanya saya melihat keadaan suami yang kehilangan hidupnya, makan pakai diuruskan saya. Apatah lagi terpaksa meninggalkannya sendirian apabila saya bekerja dan anak-anak pula ke sekolah. Tak terbayangkan betapa bosannya dia mendepani hidup seharian.

Pernah saya mengalami kemur0ngan kerana pender1taan hidup ini. Manakan tidak, kepenatan menguruskan suami, memasak untuk anak-anak dan kelelahan di tempat kerja lagi, semuanya menekan fizikal dan mental saya. Gaji pula tidak seberapa, saya terpaksa bekerja lebih masa. Sekaligus ia bermakna saya terpaksa meninggalkan suami sendirian lebih lama.

Kehidupan harian saya seolah-olah menolak seketul batu sebesar rumah ke atas gunung. Sampai bilakah saya akan berjaya menolak beban sebesar itu dengan kudrat seorang wanita? Sedangkan pesalah yang menjadi penyebab pender1taan kami mungkin sedang bersuka ria di luar sana…

Apabila terbaca berita tentang kem4tian diakibatkan pemandu m4buk, d4rah saya terus mendidih. Tr4uma melihat keadaan suami umpama sayur layu setelah dil4nggar terus mengh4ntui ingatan.

Justeru saya harap benar kerajaan mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang terlibat dengan kesalahan ini. Kebahagiaan mereka berm4buk-m4bukan tidak seharusnya menjadi sebab kepada pender1taan orang lain.

Saya fikir, komen orang ramai di laman sosial supaya pesalah dipaksa menanggung kos sara hidup mangsa bukanlah komen berbentuk emosional, sebaliknya suatu cadangan yang sangat praktikal. Kehidupan kami adalah contohnya!

Kredit; hb1tmy