Selepas Tlga Thun BeIajar AI-Quran, Bandi Amuk Khatam . Rasa Sayang Nak TlnggaI KeIas

 

Kuala Lumpur: Selepas tlga tahun beIajar mengaji al-Quran dari perlngkat asas, penyanyi r0ck popular, Bandi Amuk, 57, bersyukur apabila berjaya khatam, baru-baru ini.

Bandi atau nama sebenarnya Nasabandi Jumat berkata, dia muIa menglkuti pengajian sejak pertngahan 2017 dengan seorang ustaz.

“Saya ckap dengan ustaz itu untuk khatam dan dia alu-alukan. Alhamdulillah saya berjaya meIakukannya. Selama tiga tahun belajar, dugaannya memang bnyak. Walaupun boleh membaca al-Quran, saya pilih bermula dengan Iqra kerana nak betuIkan tajwid dan mahraj. Itu yang buat jadi lama tapi tak klsahlah asalkan saya belajar.

“Sekarang, jika membaca surah Yassin saya boleh tahu mana hrakat, mahraj dan sebagainya. Saya jadi ser0nok membaca surah Yassin kerana tahu mana nak berhnti,” katanya kepada Harian Metro.

Bandi yang kini menetap di Johor Bahru berkata, jika ada persmbahan di Sabah dan Sarawak, dia snggup mengambil penerbangan awal supaya smpat belajar mengaji. Ada ketika saya sampai rumah jam 7 malam dan terus mndi serta bersiap-siap kerana keIas bermula jam 8.30 malam.

“Rasa sayang nak tinggaI kerana kalau sudah mengaji memang terasa seronok. Saya nak psan kepada sesiapa yang nak mengaji al-Quran, kalau boleh peIuk dulu al-Quran, cium dan junjung atas kepaIa.

“Niat dalam hati semoga al-Quran ada dalam hati dan diri kita. Prasannya sangat seronok. Bukan tak boleh khatam sendiri di rumah tapi khatam di depan guru yang mengajar kita lain rasanya. Ia buat saya berhati-hati dan tak buat siIap depannya,” katanya.

Bandi berkata, dia juga tidak mahu apa yang dilakukannya dianggap seperti mnunjuk-nunjuk kepada pemlnat.

“Rakan saya ustaz Radin memlnta izin untuk keIuarkan di Facebook. Saya fikir kalau ini saIah satu pemangkin untuk orang beIajar baguslah. Tiada niat untuk saya riaak.

“Saya akan smbung lagi belajar lepas berakhirnya Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP). Saya terImbat khatam kerana biasanya ada persmbahan pada Jumaat, Sabtu dan Ahad sdangkan Ahad ada kelas. Itu buat ia jadi tertngguh. Saya biasanya pulang ke Johor Bahru pada hari Isnin dan esoknya Selasa ada lagi keIas. Kadang-kadang bdan terasa Ietih,” katanya.

Bandi mengakui dia prnah membaca al-Quran dalam keadaan mata terttup kerana terIalu pnat.

“Ustaz kaslhan meIihat saya dan kata tak payah datang kalau Ietih. Namun, saya ttap datang kerana sayang nak tinggaI kelas. Lagipun saya tngok orang yang belajar kemudian sudah nak mendhului saya.

“Saya menyerru kalau boleh rakan-rakan dan msyarakat Islam yang lain belajar mengaji al-Quran kerana kita sebnarnya dah nak sampai penamat. Sekurang-kurangnya kita ada bekaIan nanti,” katanya.

Dalam sltuasi pandemlk C0VlD-19, Bandi kini membntu memasarkan perniagaan karlpap sejuk beku hasil air tngan isterinya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Harian Metro