Sempat Suruh Isteri Simpan Gitar Sebagai Kenangan, Bekas Peserta Kilauan Emas MeninggI Dnia

Wan Mohd Hasbi Wan Jaafar, 45, yang juga bekas peserta Kilauan Emas 5, meninggI dnia di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar, 8.30 malam ini akibat msalah paru-paru.
Isterinya, Norhayati Saad, 45, berkata, suaminya yang lebih dikenali sebagai Hasbi tidak mengalami msalah kesihatan sebelum ini sehinggalah merasa tidak sihat lima hari lalu.
” Petang tadi dia mengadu penat, saya bawa dia ke HSB dan dia terus dir4wat di z0n m3rah… Doktor beritahu paru-parunya sudah ros4k.
” Semasa dia menghembvskan n4fas terakh1r tadi saya ada di sisinya, dia pergi dengan tenang,” katanya ketika dihubungi sebentar malam ini.
Norhayati yang mendirikan rumah tangga bersama Hasbi 10 tahun lalu berkata, dia masih terkejut dengan pemergian Allahyarham berikutan suaminya itu seorang yang sentiasa ceria dan suka berjenaka.
Katanya, arwh sebelum ini menyara keluarga dengan menjadi penyanyi tetap di Keriang Hill, Alor Setar.
” Sebenarnya pagi tadi kami baru tiba dari kampung saya di Serada, Kuala Terengganu, selalunya dia pergi ke mana-mana pun akan bawa gitar bersama tapi malam ini arwh tinggalkan gitar di rumah orang tua saya.
” Arwh cakap ambil dan simpan gitar ini untuk kenangan saya, saya ingatkan dia hanya melawak tapi tak sangka dia betul-betul tinggalkan gitar itu di sana,” katanya yang tinggal di Kampung Berjaya, Alor Setar.
Norhayati berkata, jnazah Allahyarham akan dikebvmikan pagi esok namun belum dapat dipastikan lokasi tanah perkvburan.
Hasbi, kanan.
Tersingkir di separuh akhir Kilauan Emas 5
Untuk rekod, Hasbi gagal mara ke pusingan akhir ketika menyertai Kilauan Emas 5 apabila tersingkir pada pusingan separuh akhir.
Sebelum menyertai Kilauan Emas 5, Hasbi pernah menjadi penyanyi Kumpulan Storm. Beliau dilahirkan di Alor Setar Kedah dan mempunyai dua orang anak.
Peserta Kilauan Emas musim 5 iaitu Hasbi mempunyai band tersendiri yang diberi nama Labu Labi dan Naga Bara.
Selain bermain muzik, Hasbi juga mendapat jemputan sebagai DJ di majlis-majlis perkahwinan. Ramai memuji Hasbi sebagai seorang yang mudah mesra dan ceria.
Hasbi juga merupakan bekas vokalist kumpulan Storm suatu ketika dahulu. Rasanya, orang lama-lama kenal kot kumpulan Storm ni.